Příznaky
Příznaky dyslexie bývá před nástupem do školy obtížné rozpoznat, ale existují určité symptomy, které mohou naznačit možnou dyslexii. Jakmile dítě dosáhne školního věku, bývá učitel první, kdo si povšimne problému. Specifická vývojová porucha se totiž často projeví při čtení a učení.
Předškolní věk
Známky a symptomy upozorňující na možný problém:
- pozdní mluvení;
- pomalé učení nových slov;
- neschopnost najít rým.
Školní věk
Jakmile je dítě ve škole, mohou být příznaky dyslexie zřetelnější:
- čtení hluboko pod očekávanou úrovní vzhledem k věku dítěte;
- problémy zpracování a pochopení toho, co slyší;
- obtížnost pochopení rychlých pokynů;
- problém s příkazy;
- problém s pamatováním si pořadí věcí;
- obtíže vidět (občas slyšet) podobnosti a rozdíly v písmenech a slovech;
- neschopnost vyslovit neznámé slovo;
- vidění písmena nebo slova opačně. Je to běžné u malých dětí, ale může být výraznější u dětí s dyslexií;
- problémy s pravopisem;
- problémy s učením cizího jazyka.
Dospívající a dospělý
Příznaky dyslexie dospívajících a dospělých jsou podobné těm, které jsou popsány u dětí. Ačkoli je lepší pracovat s dyslexií již v raném věku, nemusí se ani dospívající či dospělý bát požádat o pomoc. Mezi některé běžné příznaky dyslexie dospívajících a dospělých patří:
- obtížné čtení;
- potíže s pochopením vtipů nebo idiomů;
- čtení nahlas;
- potíže s časovým managementem;
- problém se sdělením stručného obsahu příběhu;
- problém naučit se cizí jazyk;
- neschopnost memorování.
Pro dyslexii je typické, že dítě začíná číst později než jiné děti. Většina dětí se učí číst v mateřské škole nebo v první třídě, ale děti s dyslexií nedokážou v tomto věku pochopit základy čtení. Poraďte se tedy s odborníkem, pokud si povšimnete něčeho takového. Když je dyslexie diagnostikována a není s ní pracováno, potíže se čtením pokračují až do dospělosti.
Příčiny
Nejčastější příčinou dyslexie je dědičnost. U dítěte dyslektiků je 50% pravděpodobnost, že bude mít dyslexii taky. Problémem, který dyslexii způsobuje, je nejspíše nedostatečná spolupráce obou mozkových hemisfér, což ovlivňují určité geny.
Testy a diagnostika
Neexistuje žádný speciální test na diagnózu dyslexie. Lékař vychází z mnoha faktorů, například:
- Odpovědi na řadu otázek. Ty budou pravděpodobně zahrnovat otázky týkající se vývoje dítěte, jeho vzdělání a lékařské anamnézy. Lékař vás požádá i o rodinnou anamnézu – výskyt specifických vývojových poruch v rodině, mentální hendikep rodinného příslušníka a podobně.
- Dotazníky. Dětský lékař vychází rovněž z písemných odpovědí vašeho dítěte, vás nebo i učitele. Dítěti může být předložen test čtení, aby byly zjištěny jazykové schopnosti a možné příznaky dyslexie.
- Psychologické testování. Lékař vám nebo vašemu dítěti může klást otázky týkající se psychického stavu dítěte. To mu pomůže k určení sociálních problémů, úzkosti nebo deprese a také může rozpoznat určitá omezení dítěte.
- Testování čtení a dalších školních dovedností. Dítě může podstoupit řadu testů čtenářských dovedností, které jsou analyzovány speciálním pedagogem.
Ošetření a léky
Neexistuje žádný známý způsob, jak opravit základní mozkové abnormality, které způsobují dyslexii. Na dyslexii neexistuje žádný lék na předpis. Pokud se však dyslexie zkombinuje s poruchou soustředění a hyperaktivitou (ADHD), mohou být předepsány konkrétní léky. Psychologické testování pomáhá dítěti a učiteli vytvořit vhodný výukový program. Učitelé pak mohou používat různé vzdělávací techniky, které mohou být zaměřeny na zapojení více smyslů při učení (sluch, zrak, hmat). Například poslech nahrané lekce, sledování tvaru písmenek pomocí prstů, stisknutí tlačítka při určitém zrakovém či sluchovém signálu a podobně.
Specialista na čtení pomáhá dětem:
- naučit se rozpoznat nejmenší zvuky, které tvoří slova (fonémy);
- pochopit, že tyto zvuky tvoří slova a věty;
- pochopit, co je čtení;
- číst nahlas;
- vytvořit slovní zásobu.
Pokud má dítě závažné problémy se čtením, musí výuka probíhat častěji, pokrok bývá přesto pomalejší. Dítě s těžkou dyslexií nikdy nebude perfektně číst, ale to neznamená, že nezvládne učení. Naopak studenti s dyslexií mohou být velmi schopní, mají-li k dispozici vhodné prostředky. Bývají kreativní a mohou být nadaní v matematice, vědě nebo umění. Někteří dokonce dosáhnou úspěchu coby autoři knih.
Tyto kroky hrají klíčovou roli ve zvládnutí dyslexie:
- Časné řešení problémů. Pokud se domníváte, že má dítě dyslexii, poraďte se s dětským lékařem. Děti s dyslexií, kterým je nabídnuta pomoc již v mateřské škole nebo v první třídě si často zlepší dovednost čtení, díky tomu uspějí na základní a střední škole. Děti, které nedostanou pomoc, mohou mít větší potíže s učením, protože správné čtení je důležité i v jiných předmětech. Často se stává, že za ostatními zaostávají a pravděpodobně to už nikdy nebudou moci dohnat.
- Čtení nahlas. Už odmalička čtěte svému dítěti nahlas. Starší děti mohou vyzkoušet poslech nahraných knih, poté je přečtou samy.
- Spolupráce se školou dítěte. Vytvořte písemný individuální vzdělávací plán. Promluvte si s učitelem dítěte o společných setkáních a o vytvoření strukturovaného plánu, který nastiňuje konkrétní potřeby dítěte. Pokud je k dispozici doučování se speciálním pedagogem, je to velmi přínosné.
Autor: © Jakub Vinš
Foto: © Xiaphias